KAJIAN DAMPAK ELEMEN INTERIOR PADA FASILITAS RUANG BELAJAR TAMAN KANAK-KANAK TERHADAP PERKEMBANGAN KREATIFITAS ANAK

Hilda Priskila Thenius, Ahadiat Joedawinata, Diah Asmarandani

Abstract


Abstract

Children are prospective future generations of nations and countries where children must be creative and have potential intellectual abilities. In this paper we will discuss more about the impact of interior elements in kindergarten learning spaces, where at this age Children spend a lot of time in their classrooms. Kindergarten study rooms should be full of fun, not make children depressed, and increase children's creativity. Factors that play a role in supporting child development in kindergartens are the quality of the teacher, the program of activities and the physical environment. So that the program of activities can run well and optimal child development, it needs to be supported by the classroom as part of the physical environment, which is in accordance with the needs and development of children. The general objective of this study is to examine the impact of both positive and negative interior elements for the kindergarten learning space, which analyzed what needs to be added or subtracted in order to help achieve the curriculum targets of each school. The specific objective is to create education that provides a sense of security and fun for children aged 4-6 years, given that kindergarten is one of the early forms of school education known to children and is considered to be their second home. In this paper the authors analyze the interior elements in the kindergarten study room, namely on the floor, walls, ceiling, and furniture. The problem found is the lack of space for children to imagine and design learning spaces that are related to the needs of children or students. And the suggestion from the writer is that a good kindergarten classroom is to minimize items or furniture that are lacking in multifunctionality. So that the room can have a part that can provide opportunities for children to imagine creatively. 
 


Abstrak

Anak adalah calon generasi penerus bangsa dan negara dimana anak haruslah kreatif serta memiliki potensi kemampuan intelektual. Dalam makalah ini akan dibahas lebih dalam mengenai dampak elemen interior di ruang belajar taman kanak-kanak, dimana pada usia tersebut anak-anak banyak menghabiskan waktunya di ruang belajar/kelas mereka. Ruang belajar taman kanak-kanak haruslah penuh keceriaan, tidak membuat anak tertekan, dan meningkatkan kreatifitas anak. Faktor-faktor yang berperan dalam menunjang perkembangan anak di taman kanak-kanak adalah kualitas guru, program kegiatan dan lingkungan fisik. Agar program kegiatan dapat berjalan dengan baik dan perkembangan anak optimal, maka perlu didukung oleh ruang kelas sebagai bagian dari lingkungan fisik, yang sesuai dengan kebutuhan dan perkembangan anak. Adapun tujuan umum dari penelitian ini adalah untuk mengkaji dampak elemen interior baik yang positif maupun negatif untuk ruang belajar taman kanak-kanak yang dianalisis apa saja yang harus ditambahkan atau dikurangkan agar dapat membantu mencapai target kurikulum dari setiap sekolah. Tujuan khususnya adalah untuk menciptakan pendidikan yang  memberikan rasa aman dan menyenangkan bagi anak usia 4-6 tahun, mengingat taman kanak-kanak merupakan salah satu bentuk awal pendidikan sekolah yang dikenal anak dan dianggap menjadi rumah keduanya. Dalam makalah ini penulis menganalisis elemenelemen interior dalam ruang belajar taman kanak-kanak, yaitu pada lantai, dinding, ceiling, dan furniture. Masalah yang ditemukan ialah kurangnya ruang bagi anak-anak untuk berimajinasi dan desain ruang belajar yang dihubungkan dengan kebutuhan anak atau murid. Dan saran dari penulis ialah ruang kelas taman belajar kanak-kanak yang baik adalah dengan meminimalisir barang-barang atau furniture yang ada dan yang kurang multifungsi. Agar ruangan tersebut memiliki bagian yang dapat memberikan peluang untuk anak-anak berimajinasi kreatif. Kata kunci: anak, taman kanak-kanak, ruang belajar, elemen interior


Full Text:

PDF

Article Metrics

Abstract views : 0| PDF views : 0


DOI: http://dx.doi.org/10.25105/jsrr.v1i2.6738

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Fakultas Seni Rupa dan Desain Universitas Trisakti
Jalan Kyai Tapa No. 1 Grogol, Jakarta Barat, Indonesia
Phone: (62-21) 566 3232, Fax: (62-21) 564 4270
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.