KOMUNIKASI IDEOLOGI BAND INDIE MELALUI DESAIN COVER ALBUM STUDI KASUS: THE S.I.G.I.T.

Yosua Reydo Respati

Abstract


Abstract
Indie Band Comunication Ideology through Album Cover Design Study Case: The S.I.G.I.T. Album cover as a part of music records has an important role as a visual communication strategy. Besides being a medium to persuade the audience, album cover able to deliver messages related to musical vision, idealism and ideology of a band.
Major label choose to produce profit-oriented bands, while indie bands use album cover as a visual communication about their idealism. This research specifically discuss the visual appearance of the indie band The S.I.G.I.T.’s album cover design as a study case. Through semiotics methods this research analyzed the sign structure and significance of album cover design by The S.I.G.I.T. The analysis is conducted by describing the sign
elements and interpretation of the sign as a unity (supersign). Based on the analysis, will be the interpretation of the ideological significance and the idealism that make up the image of the band that communicated to the audience. This research can be
useful for the subculture research development of album cover design with approach of creative visual communication strategy.


Abstrak
Komunikasi Ideologi Band Indie melalui Desain Cover Album Studi Kasus: The
S.I.G.I.T. Cover album sebagai bagian dari album rekaman memiliki peran penting
dalam strategi komunikasi visual. Selain menjadi media promosi yang mempersuasi
audiens, cover album menyampaikan pesan yang merangkum visi bermusik, idealisme
dan ideologi sebuah band. Berbeda dengan band major label yang berorientasi pada
sisi komersil dan popularitas, band indie menggunakan cover album sebagai media
komunikasi akan eksistensi idealisme mereka. Penelitian ini secara spesifik membahas
desain cover album band indie The S.I.G.I.T. sebagai studi kasus. Melalui metode
semiotika dilakukan analisa terhadap struktur tanda dan tingkatan makna tanda pada
desain cover album The S.I.G.I.T. Analisa dilakukan dengan menjabarkan elemen tanda
dan dinterpretasi sebagai kesatuan tanda (supersign). Berdasarkan analisa tersebut
dilakukan kajian terhadap muatan ideologi yang membentuk image/citra band yang
dikomunikasikan ke audiens. Penelitian ini dapat bermanfaat bagi kajian produk
budaya subkultur dan pengembangan desain cover album dengan pendekatan strategi
komunikasi visual yang kreatif.
Kata kunci: desain cover album, band indie, ideologi, semiotika

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License

Jurnal Dimensi DKV Seni Rupa dan Desain Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

p-ISSN : 2502-7425

e-ISSN : 2549-7766